La Contabilidad y sus inicios

Los primeros pasos de la contabilidad surgen en lo fundamental de la necesidad de las sociedades de llevar un adecuado registro de las cuentas y transacciones realizadas por sus miembros e instituciones, ejemplo de ello es lo sucedido durante la edad media; en este período encontramos la figura del mayordomo, quien cumple un rol fundamental en el feudo, resguardando y administrando los bienes de su señor mientras este se encontraba en las cruzadas. En su labor, el mayordomo aplicaba la contaduría, ya que a su regreso, aquel le demandaría cuentas claras.

Es así, como la contabilidad ha tenido que adaptarse a requerimientos cada vez más complejos; renovando sus técnicas, procedimientos y objetivos en función de la evolución de las sociedades.

De esta manera se abrió paso al proceso de teorización, con la aparición de la imprenta marcando un punto de partida en el marco de la contabilidad. Además del nacimiento de las distintas escuelas dedicadas al estudio, investigación y perfeccionamiento de la ciencia contable; como la escuela de la ganancia líquida y realizada, que busca valorar los recursos económicos de la empresa; la escuela de la información para la toma de decisiones, que muestra a la contabilidad como una cuantiosa fuente de información para los usuarios; la escuela ética, que manifiesta los valores éticos que presenta la profesión contable; la escuela sociológica, que pone énfasis en la relación contable y social, contribuyendo al desarrollo de la contabilidad social y; la escuela inductiva y deductiva, orientada a la formulación de teorías contables (Giovanny Gómez 2003).

En el largo camino de su evolución, la ciencia contable no puede desestimar el gran aporte de las culturas y civilizaciones que contribuyeron a su desarrollo. Sin embargo, un hito fundamental en la historia económica, tal como señala Hernández Esteve, fue la revolución comercial en el siglo XIII, que trajo consigo una serie cambios e innovaciones  en los modos, usos, técnicas y maneras de entender y practicar los negocios.

            No obstante, en su largo peregrinar, uno de los eventos que marcó rotundamente la historia de la contabilidad, fue la incorporación de la partida doble en 1573, por el matemático, filósofo y artista Luca Pacioli, comenzando de este momento a hablarse de contabilidad formal. El uso de la partida doble permitió integrar y relacionar todos los aspectos de los negocios, y no sólo registrar las variaciones del patrimonio como las técnicas anteriores (partida simple); aunque ya existían registros de su existencia desde mucho antes. Pacioli a pesar de no ser un hombre contable, pero si de la elite intelectual, recoge la información que había hasta la fecha y la publica, permitiendo de este modo tener una visión mas clara y certera acerca de la práctica contable.

|

Comentarios

orale buena onda muy buen resumen de la evolucion de la contabilidad

Responder

Aparece primero y seguirá para siempre la Actividad socioeconómica del hombre. Desarrollando un mundo artíficial de bienes y servicios que intercambia con el uso de la moneda. La Contabilidad es una respuesta a la necesidad de conocer y comprender este mundo de actividades, en cada caso particular. La Economía en cambio intenta conocerlo desde lo general.

Responder

muy buen resumen!!

 

hehee mee siirviio  para tarea dee mii taller qonta xD 

Responder

 la contabilidad es la disciplina que informa cuanto es el patrimonio de la empresa a yuda a la toma de decisiones de la empresa en momento determinado. tambien al individuo de sus ingresos y gastos.

Responder

Graxx........................

valen 

10000000000000000000000000000000000000

Responder

hola gracias por recibirme

Responder

xoo me siento agradecida....gxggxxxxxxxxxxxxxxxxx

Responder
This is a truly inspiring article. I really am truly impressed when reading your work. You post useful ideas. Keep it up. Keep blogging. Really looking forward to seeing your next post.
Responder
I do not leave a ton of comments, however i did a few searching and wound up here La Contabilidad y sus inicios. And I actually do have some questions for you if it's allright. Could it be just me or does it appear like some of these comments appear as if they are written by brain dead individuals? :-P And, if you are writing at other sites, I'd like to keep up with everything fresh you have to post. Would you make a list of all of all your social pages like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?
Responder
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
Responder
He said the amendment" clearly is in line with david cameron expectations. Opening yesterday's debate, Mr Cameron said:" On that terrible night, the moonlight illuminating the mountains. Police were also monitoring Twitter, and warned that the divisions displayed in yesterday's debate would give succour to the Assad regime not comply. It is known for his" blue-sky thinking", was one of them through a bit of a nonsense".
Responder
Hi, yeah this article is really pleasant and I have learned lot of things from it regarding blogging. thanks.
Responder
China = a controlled , censored paradox of unstability.... people in china dont have a say and so they know it....
Responder
Hello, of course this piece of writing is genuinely pleasant and I have learned lot of things from it about blogging. thanks.
Responder
Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme. With thanks
Responder
Thank you for every other excellent post. The place else may anybody get that type of info in such an ideal method of writing? I've a presentation subsequent week, and I'm on the look for such info.
Responder
My brother recommended I would possibly like this blog. He was once totally right. This post actually made my day. You cann't consider just how so much time I had spent for this information! Thank you!
Responder
Anybody in 6700 on this site we connect? Thank you. This is absolutely enlightening : artsy as well as coherent.
Responder
Vous faîtes toujours des postes attractifs
Responder
When I initially commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get 4 emails with the same comment. Perhaps there is a way you are able to remove me from that service? Appreciate it!
Responder
Je vais tee dire que ce n'est guère inexact ...
Responder
Facebook marketing can be a powerful way to beat the competition now that you know how to do it right. You need to familiarize yourself with the diverse resources you'll be able to use. Learn to differentiate between a person with genuine interest and a person who just wants to make small conversation though.
Responder
Its noot my first time to pay a visit this site, i am visiting this web site daily and take fastisious facts from here all the time.
Responder

Gracias por su artículo, pero es importante el autor para poder citarlo en mi trabajo. Debemos evitar el plagio.

Responder
Je vais vous dire que ce n'est guère erroné !!!
Responder
Somewhere in the middle is your best option as it is not too expensive nor will the surgeon take an excessive amount of time to complete the job. Delaware, Pennsylvania has many experienced plastic surgeons. Provided the Big Three can stay relatively healthy, the Heat have the potential to be unstoppable.
Responder
By reducing the size of the internal fat deposits the skin can and will appear flatter and smoother. Indeed, it has been found that men using HCG to lose weight have even better outcomes than female users in several instances. HCG diet materials stress the importance of sticking to this diet.
Responder
HCG weight loss facility is an ideal method of losing weight. When the time comes to purchase HCG the very first time, making the effort to look, to check, and also to research prices and shipping costs is needed. Bones and nails are also strengthened, which is an important factor that effects more than your appearance.
Responder
It records all the transactions taking place in a company so that you can always have a check on the losses if required and according to generally accepted accounting principles, the basic framework of accounting should always include finance and accounting records. Educating these customers in how to handle their tax affairs in the future can save them many thousands of dollars. For a common judgment creditor lien to outrank an IRS lien the lien needs to get recorded before the IRS's lien is recorded, and be a "Choate" lien; which means it is a final lien circumstance, and that lien specifically lists what's attached.
Responder
Ear deformities, especially in children can become a target for the less caring children resulting in the child being ridiculed and teased. Electrolysis - Electrolysis is a solution which utilizes a needle to kill the hair at its root. Any cosmetic plastic procedure could be a worthwhile and extraordinary experience for both the patient and surgeon, if this is done in the light of surgical standards in term of safety.
Responder
However, this diet is kind of controversial as the reviews about its effectiveness are mixed and somewhat puzzling. There is always oil hidden in the food no matter how well you dry it on the outside. Using the hype around the HCG diet lots of people are searching to buy HCG even so you have to also keep in mind that in addition to your HCG drops you will need to also diligently follow a superb calorie intake and hence should have a good set of HCG diet reipes.
Responder
It is also supposed to encourage your hypothalamus to "reset" your system's metabolic process making it easier for you to digest and process the foods that you eat. And likewise, simply eating Muscle Builder Foods And doing Bodybuilding Workouts won_t add inches to your chest, arms, and shoulders, if you aren_t regularly pumping iron. For those instances, a buddy may provide support when necessary.
Responder
Artificial baits include spoons, jigs, ribbon baits, rattler baits & streamer baits. At times, your sailing instructor may need to issue an order and have it followed immediately. But have you ever thought about living in your boat full time.
Responder
So in this case, hair loss treatment for women might benefit them get over it, and it will likely to help their hair grow even more than before, and faster than using natural hair loss treatment as you all know. Hair fall is a condition of losing hair from the scalp leading to the generation of new hair. The magnitude, the effect rate, and the duration of the hair loss depend on the phase when the interference occurred.
Responder
Aw, this was a very good post. Finding the time and actual effort to make a good article_ but what can I say_ I hesitate a whole lot and never seem to get nearly anything done.
Responder
After the successful launcch of your recordihg enterprise, youu will have a great deal of time to upgrade it. We had bought some studio soundproofing foam from Guitar Center. This wass copnsidered to be the slowest domestic speed that most found tto be acceptable.
Responder
La técnica cosmética de la yesoterapia tuvo su origen en Sudamérica decadas atrás y ahora se está expandiendo en los USA. ), Europa del Este , Puede dolor todo el cuerpo, pero cada persona tiene unas zonas preferentes de localización.
Responder
There's a inescapable fact you must understand and accept when playing Clash of Clans.
Responder
Thanms for finally writing about >La Contabilidad y sus inicios
Responder
If you are not too sentimental about it, I would propose substituting Neville. The last aspect you can't forget is to limit your other activities and rest as much as possible. eval(ez_write_tag([[300,250],'alteredgamer_com-medrectangle-2']));.
Responder
It's really a nice and useful piece of information. I'm happy that you simply shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.
Responder
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how could we communicate?
Responder
Simply desire to say your article is as amazing. The clarity for your publish is simply cool and i can think you are an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your feed to stay updated with approaching post. Thank you one million and please keep up the gratifying work.
Responder
Ridiculous story there. What happened after? Take care!
Responder
You can not attempt one treatment and anticipate your symptoms to disappear.
Responder
Heya are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create my own. Do you need any coding knowledge to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!
Responder
Take for instance a company that for the current period has more outstanding payables than they do receivables. If you have received IRS tax notice, you need not to be panic. Itemized deductions and personal exemptions do not affect self-employment taxes.
Responder
Thanks , I have recently been searching for information about this subject for a long time and yours is the greatest I have discovered till now. However, what about the bottom line? Are you sure concerning the source?
Responder
Hi there mates, its wonderful article regarding tutoringand fully explained, keep it up all the time.
Responder
It's truly a great and helpful part of information. I'm glad that you simply shared this helpful information along with us. Please stay us current such as this. Thanks a lot for sharing.
Responder